7 vět, které markeťák nechce slyšet

7 vět, které markeťák nechce slyšet

Jste marketingový manažer nebo specialista? Pak jste se určitě minimálně s 1 větou níže už setkali, takže se jen usmějete, pokývete hlavou, rozčílíte se, nebo nám napíšete další výčet vět, které jsou pro vás noční můrou.

Jste majitel firmy nebo výkonný ředitel? Pak vězte, že oněch zmíněných „7 vět“ vaše marketingové oddělení určitě nechce slyšet. Proč? Má k tomu velmi pádné argumenty…

 

  1. Není sezóna, kampaně nejsou třeba

Představte si, že jste zákazník. Jaro je před vámi a vy máte před sebou ten skvělý nápad, že začnete urputně sportovat, třeba běhat. Chcete-li ochránit své klouby a páteř, potřebujete velmi kvalitní běžeckou obuv. Která značka, kamenný obchod nebo e-shop vám na mysli naskočí jako první? Proč právě tento obchod? Vždyť jste tam několik měsíců nebyli, protože byla zima, tudíž není třeba nic ze sportovního vybavení kupovat (pokud nejste zrovna vášnivý lyžař apod.). Ano, jako první si vzpomenete právě na obchod nebo e-shop, který se vám neustále připomíná. Občas formou akční nabídky na billboardu, občas vidíte spot v televizi, zahlídnete akční fotku sportovce ve vaší oblíbené značce na sociálních sítích, sem tam vám dá o sobě vědět newsletterem s přáním k narozeninám, zajímavým článkem nebo jinak. Dokud nemáte potřebu/nutnost si něco koupit, nabídku tohoto obchodu vezmete v potaz, ale nijak zvlášť se jí nevěnujete. Jakmile ovšem přijde okamžik, kdy nutně běžecké boty potřebujete, pak si s největší pravděpodobností jako první vzpomenete právě na tento obchod, který se vám „nenápadně“ celou zimu připomínal.

Ještě pořád si myslíte, že není třeba mimo sezónu něco podnikat?

„Vivid tip“

Kolega Jakub Skrbel se při plánování nákladů například pro sociální sítě drží Paretova pravidla. 80 % nákladů „přidělil“ hlavní sezóně, kdy si budget rozpočítal také na jednotlivé dny. Při přípravě konkrétních kampaní má tak jasnou představu o tom, kolik peněz může na kampaň vynaložit. Zbylých 20 % nákladů pak využije na období mimo sezónu, kdy je třeba stále být aktivní, abyste byli „top of mind“ u vašeho cílového zákazníka.

Existuje celá řada způsobů, jak pracovat s budgetem, ovšem to je předmětem již jiného článku.

 

  1. Nemají co zveřejňovat, po našem článku skočí

Omyl. Pokud nejste zrovna jedna ze světoznámých automobilek, která se chystá odhalit revoluční design své vlajkové lodi, vězte, že tiskových zpráv, aktualit a PR článků, jako se chystáte poslat do redakce právě vy, má dané médium plnou e-mailovou schránku. Na trhu lépe či hůře funguje x desítek společností, jako jste vy. Všichni otevírají prodejny, všichni slaví výročí, všichni vstupují na nové trhy, všichni získávají různá ocenění, všichni očekávají novinky (kupodivu hlavně před Vánocemi a po výplatách). Proč by tedy právě váš článek měli zveřejnit (samozřejmě že bezplatně) a nejlépe na titulní straně nebo homepage? Proč by právě vám měli zdarma poskytnout prostor, který mohou výhodně prodat? Odpovězte si sami.

 

  1. Facebook? Vždyť to je otázka pár minut

Ano, to je pravda. Ovšem jen v případě, že si chcete na svém soukromém profilu zveřejnit fotku, co jste právě snídali, jak máte krásně nazdobený vánoční stromek, kolik jste toho napekli, kolik jste zvedli na bench ve fitku… Pokud je ovšem náplní vaší práce správa sociální sítě, která má tvořit komunitu sdružující se okolo vašeho brandu, chcete budovat image vaší společnosti, udávat trendy a fanoušky si nekupovat, pak je zapotřebí:

  • Obstarat si kvalitní fotky (ne kradené z internetu)
  • Upravit dané fotografie
  • Natočit zajímavé a kvalitní video
  • Vytvářet zajímavý a kreativní obsah, který se neopakuje, zaujme, či dokonce přiměje vaše fanoušky sdílet a komentovat
  • Aktivně komunikovat s vašimi fanoušky nejen ve zprávách, ale i v samotných komentářích
  • Vyzývat fanoušky k interakci
  • Pracovat s katalogem produktů
  • Tvořit vlastní obsah, ne pouze sdílet z jiných zdrojů
  • Pracovat s placenými kampaněmi, kde nelze použít ledajaký banner s textem

Máte pocit, že veškeré tyto aktivit (a spousta dalších) jsou otázkou pár minut?

 

  1. Všichni nás znají

Zde se z velké části vracíme k větě č. 1. Spousta majitelů firem, výkonných ředitelů a dalších osob v podobných pozicích má pocit, že jsou středobodem celého trhu, „všichni“ je znají a tudíž není třeba vyčlenit budget na podporu brandu, stačí se přeci soustředit na výkon. Nepotřebujeme předhánět konkurenci, ta je přeci za námi. Jak dlouho ovšem?

 

  1. Grafik není potřeba

Úpřimně – být grafikem není zrovna nic jednoduchého. Málokterý klient umí přesně vyjádřit svou představu, jak by plakát, banner či logo mělo vypadat. Setká se pak s nepochopením a slyší:

  • „Takhle se mi to nelíbí, však to umíte rychle přepracovat, ne?“
  • „To se mi nelíbí, udělejte to hezčí.“
  • „Proč jste nad tím strávil/a tolik hodin? Vždyť to je jen jiný formát, to přece jen zvětšíte/zmenšíte/natáhnete/ ořežete…..“
  • „Posuňte to fotku jen o 5px, pak to bude super.“
  • „Tuhle fotku máme z internetu, tu tam dejte. Cože? Licence? Tu nemáme. To je třeba?“

Největší problém nastává tehdy, když „grafik není třeba“. Však leták jde udělat ve Wordu. Fotku můžete upravit v „Malování“, to není přeci nic složitého. Není třeba dodržovat logomanuál nebo dokonce mít vytvořené Corporate Identity. Na ulicích, v časopisech, v televizi, na internetu, na billboardech, na letácích, v rádiu, v regálech v obchodech, v obchodních domech, na Heurece, zkrátka všude není záplava tisíců a tisíců dalších značek a firem, mezi kterými vás zákazník nechce na první pohled identifikovat…

 

  1. Markeťáků je plno, najdeme si jiného

Otázkou je, koho si představíte pod pojmem „marketingový manažer nebo specialista“. Stačí vypsat výběrové řízení na tuto pozici a zkolabuje vám e-mailová schránka pod záplavou CV od lidí, kteří se považují za ideální kandidáty, protože:

  • svému kamarádovi spravují firemní stránky. Rozumějte „spravovat“ znamená vytvořit rádoby firemní stránku, ze které vám přijde „žádost o přátelství“. O další „správě“ se tedy vůbec nedá mluvit….
  • pracovali 20 let úplně na jiné pozici, ovšem ví, co marketingové oddělení dělá.
  • mají praxi v nejmenovaném fast-food řetězci jako manažer denní směny, což obnáší kontakt se zákazníky, tudíž zná potřeby cílové skupiny a ví, co jí nabídnout.
  • se orientuje na internetu a bez sociálních sítí nemůže existovat.

 

Další otázkou je:

  • hledáte content specialistu?
  • potřebujete analytika, který se bude šťourat v Google Analytics a reportovat vám veškerá potřebná data o chování zákazníků na vašem webu, které zdroje návštěv jsou stěžejní, kde na webu se vám zákazníci ztrácejí?
  • chcete osobu, pro kterou svět PPC a zbožových srovnávačů není španělská vesnice?
  • sháníte organizačně schopného kolegu nebo kolegyni, kteří naplánují a uskuteční event pro 10 nebo 300 lidí?
  • vyhlížíte grafika, který bude spolehlivý, kreativní, rychlý, vyrovnaný a komunikativní?

Hledáte-li markeťáka, který bude schopný, proaktivní, nápaditý a nejlépe bude umět úplně vše a bude mu stačit 15.000,-, pak přejeme hodně štěstí…

 

  1. Připravte kampaň, ale ať moc nestojí

Pokud chcete po svém marketingovém oddělení, aby z vás udělalo nejznámější značku na trhu, vytvořilo obrovskou skupinu fanoušků na sociálních sítích, aktivně pracovalo se stávajícími zákazníky, získávalo pozornost nových potenciálních zákazníků, přimělo média, aby o vás psala, pak holt musíte počítat s tím, že to nebude zadarmo. Každý reklamní prostor je třeba si pronajmout. Každý účinkující na vaší akci také platí složenky a potřebuje si vydělat. Nebude vystupovat na vašem večírku jen proto, že „vy jste přece jednička na trhu a je čest s vámi spolupracovat“. Ne každý chce s vámi bartrovat a mít doma 3 žehličky, hromadu oblečení, které nevynosí, mít 5% slevu na vaše zboží apod.

 

Ano, marketingové oddělení se setkává v rámci firemní struktury s nepochopením, s názory, že tuto práci může dělat každý, co je vlastně náplní práce markeťáka…. I přesto svoji práci milujeme a vidíme smysl v tom, co děláme.